Prawo a promocja

Czym jest promocja?

W rozumieniu przepisów prawa promocja stanowi przyrzeczenie publiczne przyznania nagrody w zamian za wykonanie określonej czynności. Instytucja przyrzeczenia publicznego została uregulowana w art. 919 kodeksu cywilnego jako jednostronna czynność prawna. Jednakże uznaje się, że w niektórych przypadkach w związku z przystąpieniem do promocji pomiędzy uczestnikiem i organizatorem pod pewnym względem zawiązuje się umowa, co w konsekwencji umożliwia kontrolę zasad promocji jako klauzul umownych w ramach postępowania przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (tak: Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 20 stycznia 2011 r. I CSK 218/10).

Jakie istnieją rodzaje promocji?

Pod względem prawnym wyróżnia się następujące rodzaje promocji:

loteria promocyjna – promocja będąca rodzajem gry hazardowej, w której uczestniczy się poprzez nabycie towaru lub usługi, a wygrana zależy w szczególności od przypadku (np. forma losowania, zdrapek). Zorganizowanie loterii wymaga uzyskania uprzednio zezwolenia Izby Celnej i spełnienia szeregu wymogów formalnych określonych w ustawie o grach hazardowych.

konkurs ? promocja, w której w wyniku rywalizacji pod kątem wiedzy, sprawności, refleksu, talentu, itp., wyłaniani są zwycięzcy, gratyfikowani przez organizatora nagrodami. Konkurs nie może przewidywać przyznania nagród wszystkim uczestnikom, ani rozstrzygać rywalizacji w sposób niezależny od starań/umiejętności uczestników, w sposób losowy.

sprzedaż premiowa ? promocja, w ramach której sprzedawca, w związku ze zbyciem usługi lub towaru, przyznaje nabywcy premię rzeczową lub pieniężną. Otrzymanie nagrody nie może być uzależnione od przypadku lub być wynikiem rywalizacji ? nagrodę otrzymują wszyscy uczestnicy, którzy spełnią warunki promocji, aż do upływu czasu promocji lub wyczerpania puli ?gratisów?.

program lojalnościowy ? promocja, w której w zamian za wykonanie określonych czynności uczestnik otrzymuje nagrody. Zazwyczaj przybiera formę, w której uczestnik gromadzi na swym koncie punkty, które następnie może wymieniać na nagrody. Program nie posiada elementów rywalizacji ani losowości. Podobnie jak w przypadku sprzedaży premiowej, nagrody otrzymują wszyscy uczestnicy, którzy spełnią określone wymagania, przy czym nagrody nie muszą być przyznawane ani przez sprzedawcę, ani w zamian za nabycie towaru lub usługi.

Ostatnio na blogu

Podatek od nagród w konkursach internetowych. Kto ma rację?

15/03/2015|Możliwość komentowania Podatek od nagród w konkursach internetowych. Kto ma rację? została wyłączona

Konkursy przeprowadzane w sieci Internet stały się niewątpliwie jednym z filarów współczesnych działań marketingowych. Wynika to nie tylko z wciąż rosnącej popularności tego medium i jego stale rozwijających się możliwości technicznych, lecz ma swoją przyczynę

Promocje dla przedsiębiorców – kto odprowadza podatek?

21/10/2014|Możliwość komentowania Promocje dla przedsiębiorców – kto odprowadza podatek? została wyłączona

Organizujesz loterię, konkurs czy sprzedaż premiową skierowaną dla przedsiębiorców i zakładasz, że o podatki nie musisz się martwić, ponieważ laureaci powinni je zakwalifikować jako przychód z działalności i sami odprowadzić podatek? Nic bardziej mylnego! Przez

Ochrona Danych Osobowych – Organizator czyli Administrator?

21/10/2014|Możliwość komentowania Ochrona Danych Osobowych – Organizator czyli Administrator? została wyłączona

W przypadku, gdy firma decyduje się na promowanie własnych produktów lub usług poprzez samodzielną organizację konkursu, loterii czy sprzedaży premiowej sytuacja jest jednoznaczna - zarówno organizatorem jak i administratorem danych osobowych uczestników promocji będzie ten